Κυριακή 16 Σεπτεμβρίου 2018

7+1 δραστηριότητες για το ανθρώπινο σώμα.

Είχα αποφασίσει,  φέτος που ο Δημήτρης Γεράσιμος ξεκίνησε νήπιο,  οι δραστηριότητες που κάνουμε στο σπίτι στα πλαίσια του homeschooling,  να αλλάξουν μορφή από τα προηγούμενα χρόνια όπου στην ουσία ήταν κατά κύριο λόγο αυθόρμητες.

Βασικό μου μέλημα αυτή τη φορά,  ήταν να είναι θεματικές.  Κάθε εβδομάδα θα καταπιανόμαστε με ένα μόνο θέμα και θα το εξαντλούμε. Το καλό με αυτή την μέθοδο είναι πως γνωρίζω εκ των προτέρων τι πρέπει να προετοιμάσω ή να αγοράσω δίνοντας μου το περιθώριο να τα ετοιμάζω όταν λείπει στο σχολείο, να αξιοποιώ πράγματα που έχουμε ήδη στο σπίτι και έχουμε "ξεχάσει"  ενώ το σπουδαιότερο είναι πως,  εφόσον ως γνωστόν,  η επανάληψη είναι η μητέρα της μάθησης,  ιδίως σε αυτή πλέον την ηλικία  θα ήταν ο καλύτερος τρόπος για να τον βοηθήσω να δει ένα θέμα από όλες τις πλευρές του, να ιντριγκάρει την σκέψη του και να εμπεδώσει πραγματικά όσα μαθαίνουμε. 

Το βράδυ του αγιασμού,  ακριβώς δηλαδή πριν την πρώτη επίσημη μέρα του στο σχολείο - έχοντας συζητήσει για όλα αυτά αφού και ο ίδιος ήθελε να συνεχίσουμε το homeschooling- είχαμε αυτή την συζήτηση επί λέξη:

"-Λοιπόν. Μαμά. Αύριο μόλις επιστρέψω από το σχολείο θέλω να έχεις έτοιμη δραστηριότητα για το ανθρώπινο σώμα. 
-Ματάκια μου, δεν έχω ετοιμάσει τίποτα για αυτή την εβδομάδα, από την άλλη σκέφτηκα, να προσαρμοστούμε πρώτα. 
-ΟΧΙ! Θα έχεις έτοιμη δραστηριότητα για το ανθρώπινο σώμα. ΤΈΛΟΣ. Και αυτός είναι ο κανόνας του Δημήτρη!"

Τι να κάνω και εγώ;  Επίσπευσα τις δραστηριότητες μας με ένα θέμα όμως άκρως ενδιαφέρον στο οποίο μάλιστα θα επανέλθουμε στο μέλλον αφού δεν το εξάντλησα αυτή τη φορά. 




Το πλάνο λοιπόν ήταν το εξής:

ΑΝΘΡΏΠΙΝΟ ΣΏΜΑ

- Ανάγνωση σχετικών βιβλίων
- Εκπαιδευτικό παιχνίδι με κατασκευή σκελετού
-Πνευμόνια - λειτουργία
-Πεπτικό Σύστημα και διατροφή
-Ακτινογραφία
-Το αίμα στο σώμα
-Χειροτεχνία με ευφάνταστα υλικά
-Pretend play (γιατρός,  ασθενής) 

Με αυτό το πλάνο,  φανέρωνα μια δραστηριότητα την ημέρα.  Μέχρι που στο τέλος της εβδομάδας τα έχουμε όλα μαζί.  Κάθε που ξεκινούσαμε την επόμενη δραστηριότητα ξαναμιλουσαμε και για την προηγούμενη.  Και ούτω καθεξής.  Είναι φοβερό το πόσο δούλεψε αυτή η μέθοδος!  Οι χειροτεχνίες σε συνδυασμό με τα βιβλία και την επανάληψη απογείωσαν τον τρόπο που σκέφτεται και αντιλαμβάνεται.








Ελπίζουμε  να σας εμπνεύσουν και να κάνετε μερικά από αυτά - γιατί όχι και όλα; 

ΠΝΕΥΜΟΝΊΑ







Αυτή η κατασκευή ήταν πανεύκολη και άκρως διασκεδαστική. Χρειαζόμαστε δυο μικρές χαρτοσακουλες αποθήκευσης φαγητού και δυο καλαμάκια. Αρχικά ζωγραφίζουμε πάνω στις χαρτοσακουλες το εσωτερικό των πνευμόνων. Βάζουμε τις άκρες από τα καλαμάκια μέσα στις χαρτοσακουλες και ασφαλίζουμε με σελοτειπ αρκετά καλά.  Ενώνουμε με ταινία τα δυο καλαμάκια μεταξύ τους και φυσάμε. Οι σακούλες φουσκώνουν και ξεφουσκώνουν, διδάσκοντας μας  έτσι απλά για την εισπνοή και την  εκπνοή!  (το συγκεκριμένο πειραματακι γίνεται και με δυο μπαλόνια και καλαμάκια ή ziplock σακουλάκια και καλαμάκια! Θα είναι εξίσου αποτελεσματικό!) Θα ανεβάσω σύντομα και βιντεάκι με τα πνευμόνια μας. 






ΑΚΤΙΝΟΓΡΑΦΊΑ





Αυτή η δραστηριότητα τον ΕΝΘΟΥΣΊΑΣΕ!  Προσωπικά με ταλαιπώρησε λίγο μιας και το σχεδίασα - δεν έχω εκτυπωτή σπίτι μου- όμως άξιζε το κόπο!  Έσκισα τις κεντρικές δυο σελίδες από ένα τετράδιο.  Στην μέσα ζωγράφισα τον σκελετό.  Στην απέξω το σώμα ενός αγοριού στην προκειμένη περίπτωση.  Αφού διόρθωσα λαθάκια και βεβαιώθηκα πως η μια ζωγραφιά κάθεται καλά πάνω στην άλλη,  τόνισα με μαύρο στυλό τον εσωτερικό σκελετό.  Έπειτα κόλλησα με προσοχή τις σελίδες μεταξύ τους έτσι ώστε να μην ανοίγουν.  Όταν το είδε ο Δημήτρης Γεράσιμος,  είδε μόνο το αγόρι.  Μετά του έδωσα έναν φακό και του είπα να φωτίσει το αγόρι από πίσω σε όλο του το σώμα!  Και τότε φανερώθηκε ο σκελετός!!!  Συγκλονίστηκε! Η διαπίστωση του ήταν πως "Είμαι τρομακτικός από μέσα αλλά δεν είμαι στα αλήθεια. " 








 Εφόσον αυτό τον εξίταρε τόσο,  μίαν άλλη μέρα φανέρωσα μαύρη πλαστελίνη,  πλάστη,  μπατονέτες, ψαλίδι,  την εικόνα της χειροτεχνίας που θα φτιάχναμε και άρχισε με ενθουσιασμό! Έκοψε τις μπατονέτες όπως τις έβλεπε στην εικόνα,  άνοιξε την πλαστελίνη με τον πλάστη και έφτιαξε την δική του ολόσωμη ακτινογραφία.  Εννοείται πως στην πορεία του έδειξα και αληθινές ακτινογραφίες που τον βοήθησαν να κατανοήσει όλο αυτό ακόμα περισσότερο! 











ΑΊΜΑ (ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΚΟ ΣΎΣΤΗΜΑ) 







Το αίμα και αν τον εντυπωσίασε! Και είναι τόσο εύκολο! Θα χρειαστείτε: (αρχική ιδέα εδώ


  • ένα πλαστικό μπουκαλάκι
  • χρώμα ζαχαροπλαστικής, κόκκινο και κίτρινο
  • δημητριακά cheerios 
  • μικρά άσπρα ζαχαρωτά (marshmallows) 
  • γαλάζια μικρά pon pon 
Καταρχάς εσείς το γνωρίζατε ότι το αίμα αποτελείται από πλάσμα το οποίο είναι κίτρινο; Μέσα του όμως αιωρούνται τα ερυθρά αιμοσφαίρια, τα οποία είναι τόσο πολλά που το κάνουν να δείχνει κόκκινο! Εγώ τώρα το έμαθα με αυτή την δραστηριότητα και εντυπωσιάστηκα. Αρχικά λοιπόν, γεμίζετε το ένα τρίτο περίπου του μπουκαλιού με νερό και κίτρινο χρώμα ζαχαροπλαστικής. Έχετε ανακατέψει και μπόλικο κόκκινο χρώμα ζαχαροπλαστικής με λίγο νερό σε ένα ποτήρι ώστε το μικράκι να βάψει τα αιμοσφαίρια. Έχετε έτοιμα τα ζαχαρωτά που αντιπροσωπεύουν τα λευκά αιμοσφαίρια και τα pon pon τα οποία αντιπροσωπεύουν τα αιμοπετάλια. Αφού του εξήγησα για το πλάσμα ανυπομονούσε να βάψει τα cheerios και να τα προσθέσει σε αυτό. Πράγματι το αίμα μας έγινε αμέσως κατακόκκινο!




Έπειτα προσθέσαμε και τα ζαχαρωτά με τα pon pon, κλείσαμε το καπάκια και είχαμε μια πολύ σουρεαλιστική απεικόνηση του αίματος μας! Και ξέρετε ποιο είναι το ποιο συγκλονιστικό από όλα; Πως όλα αυτά είναι αόρατα στο μάτι. Για να τα δούμε πρέπει να τα μελετήσουμε με μικροσκόπιο! 






 ΤΟ ΠΕΠΤΙΚΌ ΣΎΣΤΗΜΑ (ΚΑΙ Η ΔΙΑΤΡΟΦΉ ΜΑΣ) 




Μου δάνεισε πρόσφατα μια αγαπημένη φίλη, πολλά από τα παιδικά της βιβλία για το μαιμουδάκι που είναι σωστό βιβλιοσκούλικο! Ένα από αυτά ήταν "Ο Μάκης Ο Ενζυμάκης" το οποίο τον ενθουσίασε και άρχισε να ενδιαφέρεται ακόμα περισσότερο για την σωστή διατροφή. Ταυτόχρονα ο μπαμπάς του πάσχει από οισοφαγίτιδα και εγώ από σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου οπότε ήμουν σίγουρη πως αυτή η πανεύκολη χειροτεχνία σε συνδυασμό με τα βιβλία που έχουμε θα τον βοηθούσε να τα κατανοήσει όλα σε άλλο επίπεδο. Όπως και έγινε. Το μόνο που χρειαζόμαστε είναι το περίγραμμα ενός ανθρώπινου σώματος- εγώ το σχεδίασα στο χέρι- και μερικές πλαστελίνες σε διαφορετικά χρώματα! Και πάλι με την βοήθεια της εικόνας στα βιβλία μας, έφτιαξε μόνος του το πεπτικό σύστημα από πλαστελίνες. (εγώ τον βοήθησα στα δόντια και τους σιελογόνους αδένες) Δεν θέλει να το χαλάσουμε ΠΟΤΕ! Και κάθε που διαβάζαμε στα βιβλία μας, το είχε δίπλα του και έδειχνε το κάθε όργανο ξεχωριστά! 




ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΌ ΠΑΙΧΝΊΔΙ- ΔΗΜΙΟΥΡΓΊΑ ΣΚΕΛΕΤΟΥ 

Άλλο είχα σκοπό να αγοράσω, τελευταία στιγμή όμως που έψαξα βρήκα μόνο αυτό. Είναι αρκετά καλό και ο σκελετός πολύ αληθοφανής και εύκολος στην συναρμολόγηση. Οι κάρτες μέσα ενδιαφέρουσες και σχετικά κατανοητές. (για την δική μας ηλικία 5+)



Ήταν ενδιαφέρον, διότι και πάλι με την πλαστελίνη προσπάθησε να αναπαράγει τα όργανα τοποθετώντας τα μέσα στον σκελετό, και αυτό είναι κάτι που σκέφτηκε και εκτέλεσε μόνος του. 

ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΣΧΕΤΙΚΏΝ ΒΙΒΛΙΩΝ 

Τα συγκεκριμένα τα λατρεύαμε ούτως ή άλλως. Τώρα τα λατρέψαμε ακόμα παραπάνω. Τα διαβάζαμε καθημερινά όλες τις ημέρες. Την επόμενη φορά που θα ασχοληθούμε με το ανθρώπινο σώμα, έχω υπόψιν μερικά ακόμα που θα ήθελα να υπάρχουν στην βιβλιοθήκη μας! 






Τέλος, μην ξεχνάμε το σημαντικότερο όλων. 

PRETEND PLAY 


Θες σε κούκλες, θες στην μαμά, θες στον μπαμπά- μια φορά να είναι ο ίδιος ασθενής δεν μας έκανε την χάρη. Μας ακροάστηκε, μας ρώτησε τι συμπτώματα έχουμε, μας συμβούλεψε, μας έβγαλε ακτινογραφίες, μας έβαλε μέχρι και τριρότα και επιδέσμους φυσικά! Μας έδωσε φάρμακο και μας έκανε ενέσεις. Πήρε δείγμα από το αίμα και το παρατήρησε στο μικροσκόπιο! (έχουμε και από αυτό μα αυτό είναι μια άλλη ιστορία γιατί δεν έχω ακόμα καταφέρει να το δουλέψω! ) Γενικότερα, περάσαμε υπέροχα, μάθαμε πολλά συναρπαστικά πράγματα ενώ το μαιμούδι έχει ήδη θέσει το επόμενο θέμα του homeschooling... 

Θέλετε να μαντέψετε;;; 

10 σχόλια:

  1. Τα κάνατε όλα τέλεια! Νομίζω ότι θα ξετρελαθηκε ο μικρός! Μπράβο Γιάννα μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το ανθρώπινο σώμα είναι ένα από τα αγαπημένα του θέματα εδώ και ένα χρόνο συν! Οπότε ναι, του άρεσαν πολύ αυτές οι δραστηριότητες! Σε ευχαριστώ πολύ Σωτηρία μου! (έχουμε στα υπόψιν και την δική σας πρόταση!)

      Διαγραφή
  2. Απαντήσεις
    1. Με συγκινεί το να το λες εσύ αυτό σε μένα- εφόσον ήσουν και εξακολουθείς να είσαι από τις πρωταρχικές μου εμπνεύσεις σε αυτήν την ψηφιακή γειτονιά μας! Μεγάλη αγκαλιά!

      Διαγραφή
  3. Γιάννα μου φανταστικές δραστηριότητες! Θα τις συμπεριλάβω στο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν ξέρεις πόσο με συγκινεί και πόσο με χαροποιεί αυτό που μου γράφεις! Σε ευχαριστώ πολύ, θα χαρώ να μοιραστείς μαζί μας την δική σου προσέγγιση!

      Διαγραφή
  4. Γιάννα, φοβερή ανάρτηση! Ότι καλύτερο έχω διαβάσει τελευταία! Τυχερός ο μικρός εξερευνητής σου!
    Μαργαρίτα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε ευχαριστώ μέσα από την καρδιά μου γλυκιά μου Μαργαρίτα! (η τυχερή βέβαια είμαι εγώ!)

      Διαγραφή
  5. Ουαου!!! Καταπληκτική δουλειά κάνατε!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Τα σχόλια σας είναι η κινητήριος δύναμη μου, Η αλληλεπίδραση που χρειάζεται κάθε blogger με τους αναγνώστες του. Θα χαρώ πολύ να σας δω εδώ κάτω...